Schoolomgeving

Denk mee over de schoolomgeving in Schijndel

De gemeente Meierijstad is bezig met het maken van een plan voor de omgeving van Het Kwekkeveld en De Vossenberg. We willen de verkeerssituatie rondom de scholen verbeteren, zodat het aangenaam wonen is voor bewoners en kinderen veilig naar school kunnen.
 
Op donderdag 7 december 2023 was een inloopavond om het voorlopige ontwerp te bekijken en hierover vragen te stellen. Nu is het voorlopige ontwerp verwerkt naar een definitief ontwerp. Ook voor de onderbeplanting en bomen is nu een voorstel gemaakt.

Op de laatste bewonersavond in december hebben we meerdere bewoners gesproken. De vragen en reacties hebben we, waar mogelijk, verwerkt. We hebben de meeste bewoners een individuele reactie gestuurd. Van de bewoners waar we geen mailadres van hadden, hebben we een document gemaakt met antwoorden. De antwoorden kunt u hier lezen. 

Bekijk het ontwerp!

We nodigen u uit om het definitief ontwerp voor uw straat te bekijken. Wilt u nog reageren? Licht vooral uw argumenten toe, zodat wij een goede afweging kunnen maken. U kunt uw reactie kenbaar maken tot en met 15 maart 2024.

Algemene uitgangspunten ontwerp

  • De gehele Cornelis Trompstraat wordt ingericht als een woonerf.
  • De auto mag er doorheen, maar het wordt minder aantrekkelijk omdat er ongeveer om de 30 meter een obstakel te vinden is (zoals een boom, een parkeerplaats of een plantvak.
  • In een woonerf wordt geen verschil gemaakt tussen een stoep en de rijbaan. De voetganger en fietser heeft hier voorrang.
  • Parkeren mag enkel in de vakken en niet meer op de rijbaan.
  • De straat blijft tweerichtingsverkeer.
  • De bestaande bomen worden verwijderd en vervangen voor nieuwe bomen.
  • De molgoot ligt in het midden van de verharding, enkel op de rechte stukken.
  • De kruisingen met de Jan van Galenstraat, Piet Heinstraat en Karel Doormanstraat worden zo veel mogelijk vergroend. Dit blijven gelijkwaardige kruispunten.
  • De kruising tussen de Cornelis Trompstraat en Jan van Amstelstraat krijgt een plateau. Het plateau loopt door tot aan de Boschweg. Bij de zijwegen stopt het plateau.
  • Wat betreft het parkeren: we zijn (en blijven) in gesprek met de school. We zijn nog aan het onderzoeken hoe we aan de noordzijde van de school een betere parkeervoorziening kunnen ontwikkelen. 

Uitgangspunten rondom school en huisnummers 42 t/m 52

  • De schooltuin wordt ingericht met beplanting en een halfverhard pad. Op dit halfverhard pad zijn af en toe inrichtingselementen zoals een boombank of betonnen poef te vinden.
  • De schooltuin is afgeschermd met een verhoogde rand. Om de veiligheid voor fietsers te waarborgen is de ruimte tussen obstakels hier 5 meter.
  • Goed om te weten: we zijn in gesprek met de school over het groen op het schoolplein en het terrein rondom de school. Dit  project wordt nu opgestart.

Uitgangspunten rondom begraafplaats en huisnummers 18 t/m 40 en 9 t/m 17

  • De ruimte tussen de obstakels is overal minstens 4,80 meter.
  • In dit deel komen 14 parkeerplaatsen. Dit zijn 2 extra auto’s die kunnen parkeren vergeleken met de huidige situatie.
  • Achter de parkeerplaatsen tegen het groentje aan ligt een halfverhard pad. 
  • De toegang tot het achterterrein met de garages blijft toegankelijk.

Uitgangspunten rondom fontein en huisnummers 2 t/m 16

  • De ruimte tussen de obstakels is overal minstens 4,80 meter. Ter hoogte van de haakse parkeervakken is er 6 meter aangehouden.
  • Er zijn 14 parkeerplaatsen ingetekend (exclusief de invalideparkeerplaats). Dit zijn 2 extra auto’s die kunnen parkeren in vergelijking met de huidige situatie.
  • De locatie van de invalideparkeerplaats is hetzelfde gebleven als in het voorlopig ontwerp. Omdat de parkeerplaats dieper gemaakt wordt (conform de regels) is het niet mogelijk om de parkeerplaats te verplaatsen richting de poort.
  • Er komt een schaarhek op het trottoir om fietsers en scooters tegen te gaan.
  • De fontein blijft behouden. In het groentje is een grote wadi geplaatst om zo veel mogelijk water op te kunnen vangen.
  • Er komt een halfverhard pad tussen het trottoir aan de Boschweg en de Cornelis Trompstraat. Hiermee wordt de fontein meer toegankelijk gemaakt.
| Categoriën: | Tags: |

Bijlage

  1. vragenenantwoordenCT.pdf 4-3-2024 20:03:38

Commentaar

  • Al eerste natuurlijk waanzin om hier een woonerf van te maken. Dit ook met het bereikbaarheid van de hulpdiensten.Ik rij desbetreffende weg dagelijks, en nu is dat een puinhoop. Dit lost helemaal niks op. Gaat alleen maar erger worden. Je zou ontwerp moeten veranderen dat de scholen alleen bereikbaar zijn via Jan van Amstelstraat. Deze is al auto luw. Door afsluiting ervan is er al moeilijker om Heinstr en Galenstr te bereiken. Dus Ankerpad afsluiten. Er is veel te weinig rekening gehouden met de automobilist
    27-11-2023 3:39:21 Reageer
  • Wat ik vooral nog mis zijn 2 duidelijk zichtbare oversteek plaatsen voor kinderen die te voet naar school gaan.Verder ziet het ee netjes uit
    23-11-2023 10:00:30 Reageer
  • ik denk dat idee 3A of 3B de beste opties zijn voor alle partijen alleen zou ik voor de leraren parkeergelegenheid creeeren op het grasveldje aan de oostzijde van de school dit dient nu alleen nog maar als honden uitlaat plaats
    4-11-2023 6:10:56 Reageer

Geef commentaar

* Verplichte velden
zeeheldenbuurt
2898