Bekijk het definitieve ontwerp en geef uw reactie op het beplantingsplan!
Afgelopen jaar hebben we verschillende bijeenkomsten gehad om samen te praten over de gewenste situatie in de straat. We hebben besproken wat de wensen zijn vanuit u als bewoners. In meerdere bijeenkomsten hebben we doorgepraat over de beste manier om die wensen in te vullen én een klimaatrobuuste inrichting te maken. Alle input die is opgehaald van de verschillende bijeenkomsten is zo goed mogelijk vertaald in het definitief ontwerp.
Naast de nieuwe inrichting voor de straten is nu ook het beplantingsplan gereed voor de wijk. Van een aantal straten hebben we voorkeuren doorgekregen voor bomen en beplanting. Dit is zo goed als mogelijk verwerkt in het beplantingsplan.
Definitief ontwerp
Voor de Michiel de Ruyterstraat is een definitief ontwerp getekend. Zoals ook in de brief vermeld zijn uw wensen, voor zover mogelijk, meegenomen in de nieuwe ontwerptekeningen.
Uitgangspunten doorgaande straat
- De straat blijft tweerichtingsverkeer.
- De rijbaan wisselt van breedte. Bij de haakse parkeervakken is de rijbaan 6m breed. In de rest van de straat is de rijbaan 4,80m breed met afwatering in het midden van de rijbaan (hol profiel).
- De sfeer van de hofjes wordt over de rijbaan getrokken met plateau’s op de kruispunten.
- Het trottoir en parkeren op één niveau aan de noordzijde. Tussen de parkeerplaatsen komen een aantal nieuwe bomen.
- Trottoir noordzijde is 1,80m breed, het trottoir aan de zuidzijde varieert tussen de 1,20m en 1,50m breed. De hoogte van de stoeprand blijft gelijk aan de huidige hoogte.
- In totaal 46 langsparkeerplaatsen en 43 haakse parkeerplaatsen. Dit zijn 7 reguliere parkeerplaatsen meer dan in de bestaande situatie.
- De opritten liggen op één niveau met het trottoir. De bestaande breedtes van de opritten zijn aangehouden.
- Het trottoir en de opritten worden uitgevoerd in trottoirtegels, de rijbaan wordt uitgevoerd in klinkers.
- Het langsparkeren wordt uitgevoerd in grasbeton en de haakse parkeervakken worden uitgevoerd in TTE rooster (grasparkeren).
- Kliko-opstelplaatsen op een aantal aangeven locaties op het trottoir.
- Op het kruispunt met de Schutsboom en de Jan van Amstelstraat komen plateau’s.
- Op de hoeken bij de plateaus zijn vlakke oversteekplekken voor rolstoelgebruikers.
- Verlichting staat op dezelfde plek of zo dicht mogelijk bij de huidige plek.
- Het onderhoud van het groen wordt de eerste 3 jaar op een hoger niveau beheerd, dit wordt gefinancierd uit het projectbudget. Na 3 jaar zijn de groenstroken volgroeid en is minder beheer voldoende.
Uitgangspunten hofjes
- Rondom het hof komt een trottoir van 1,20m breed in betonstraatstenen. Dit is een afwijkende kleur ten opzichte van de rijbaan in de hofjes.
- In de hofjes is eenrichtingsverkeer.
- De rijbaan is 3,85m breed in hofje A en D en 3,50m breed in hofje B en C, beide met afwatering aan het groen door een molgoot met kolken.
- In hof A en D is schuin parkeren in het groen, op TTE roosters (grasparkeren).
- Hof A heeft 10 parkeerplaatsen. Dat zijn er 5 meer dan in de bestaande situatie.
- Hof D heeft 10 parkeerplaatsen. Dat zijn er 2 meer dan in de bestaande situatie.
- Hof B en C hebben geen parkeerplaatsen in het hof zelf, net zoals in de bestaande situatie.
- Bestaande bomen worden waar mogelijk behouden in het hof, daarnaast worden in sommige hoven extra bomen toegevoegd.
- In het hof wordt onderbeplanting toegepast in combinatie met gras.
- De Jeux de Boules baan bij hofje B is 1,30m naar het zuiden verplaatst om onderbeplanting tussen de Jeux de Boules baan ten de parkeerplaatsen te planten.
- De geveltuintjes worden enkel uitgevoerd wanneer een bewoner een geveltuintje wil hebben. Dit wordt bekeken per individuele woning.