Straatcluster 4: Karel Doormanstraat

Bekijk het definitieve ontwerp en geef uw reactie op het beplantingsplan!

Afgelopen jaar hebben we verschillende bijeenkomsten gehad om samen te praten over de gewenste situatie in de straat. We hebben besproken wat de wensen zijn vanuit u als bewoners. In meerdere bijeenkomsten hebben we doorgepraat over de beste manier om die wensen in te vullen én een klimaatrobuuste inrichting te maken. Alle input die is opgehaald van de verschillende bijeenkomsten is zo goed mogelijk vertaald in het definitief ontwerp.  

Naast de nieuwe inrichting voor de straten is nu ook het beplantingsplan gereed voor de wijk. Van een aantal straten hebben we voorkeuren doorgekregen voor bomen en beplanting. Dit is zo goed als mogelijk verwerkt in het beplantingsplan. 

Definitief ontwerp

Voor de Karel Doormanstraat is een definitief ontwerp getekend. Zoals ook in de brief vermeld zijn uw wensen, voor zover mogelijk, meegenomen in de nieuwe ontwerptekeningen. 

Uitgangspunten doorlopende straat

  • De straat blijft tweerichtingsverkeer.
  • De bestaande bomen worden allemaal vervangen.
  • De rijbaan is 5,30m breed, afwatering in het midden van de rijbaan (hol profiel).
  • Westzijde een trottoir van 1,80m breed. De hoogte van de stoeprand blijft gelijk aan de huidige hoogte.
  • Oostzijde langsparkeren met een smal trottoir (1,2m) afgewisseld met groenvakken met nieuwe bomen.
  • In totaal zijn er 12 parkeervakken op het trottoir. Naast het parkeren op het trottoir kan er ook nog op de rijbaan geparkeerd worden.
  • De opritten liggen op één niveau met het trottoir. De bestaande breedtes van de opritten zijn aangehouden.
  • Het trottoir, de opritten en de parkeervakken worden uitgevoerd in trottoirtegels. Als scheiding van parkeren en trottoir worden witte markeringstegels toegepast. De rijbaan wordt uitgevoerd in klinkers.
  • Kliko-opstelplaatsen op de parkeervakken.
  • Drempel als remmer bij de brandgangen.
  • Op het kruispunt met de Michiel de Ruyterstraat komt een plateau.
  • Op de hoeken bij de plateaus zijn vlakke oversteekplekken voor rolstoelgebruikers.
  • Verlichting staat op dezelfde plek of zo dicht mogelijk bij de huidige plek.
  • Het onderhoud van het groen wordt de eerste 3 jaar op een hoger niveau beheerd, dit wordt gefinancierd uit het projectbudget. Na 3 jaar zijn de groenstroken volgroeid en is minder beheer voldoende.

Uitgangspunten hof algemeen

  • Het principe van het ontwerp is voor het noordelijk en zuidelijk hof hetzelfde. Op de website is ook de plankaart voor het zuidelijk hof te zien.
  • Inrichting speeltuinen blijft behouden.
  • Sfeer hof wordt doorgetrokken over de doorgaande straat. De entrees van de hoven worden aangeduid met een plateau ter attentie.
  • Trottoir rondom hof 1,80m in klinkers (dezelfde kleur als de rijbaan).
  • Parkeren grenzend aan groen wordt uitgevoerd in TTE rooster (grasparkeren) met een uitstapstrook van 60cm.
  • Bestaande bomen worden waar mogelijk behouden.
  • Op een aantal plekken worden nieuwe bomen geplant of bestaande bomen verplaatst.

Uitgangspunten hof westelijk deel

  • Rijbaan westelijk deel 5,30m breed, de molgoot ligt als informele scheiding tussen langsparkeren en de rijbaan.
  • Parkeren aan de kant van de woningen zoals in de bestaande situatie door langsparkeren en haaksparkeren.
  • Parkeerplaatsen grenzend aan het trottoir in grasbeton.
  • Extra parkeerplaatsen op de kop van het hof aan de doorgaande straat.
  • Het trottoir langs de doorgaande straat in het hof wordt los van de rijbaan gelegd en in halfverharding uitgevoerd.
  • Extra reguliere parkeerplaatsen ten opzichte van de bestaande situatie:
  • Noordelijk hof westelijk deel 3 extra parkeerplaatsen.
  • Zuidelijk hof westelijk deel 2 extra parkeerplaatsen.
  • In het hof wordt onderbeplanting toegepast in combinatie met gras.
  • Op de toeritten richting de achterterreinen wordt een kleine (rubberen) drempel toegevoegd. Hierdoor kan per toerit bekeken worden hoe breed de drempel moet worden en zal de drempel niet meer kunnen verzakken. 

Uitgangspunten hof oostelijk deel

  • De rijbaan wordt 6m breed, afwatering in het midden (hol profiel).
  • Haaks parkeren met onderbeplanting rondom parkeerkoffer.
  • In het noordelijk hof is een stuk van het hof uitgevoerd in open bestrating met 4 parkeerplaatsen. Hierdoor wordt het hof zo groen mogelijk gemaakt maar blijft het achterterrein goed toegankelijk.
  • Dit hof heeft 9 extra (officiële) parkeervakken ten opzichte van de bestaande situatie. Vergeleken met de bestaande situatie is er ruimte voor 5 extra auto’s.
  • Het oostelijk deel van het zuidelijk hof heeft geen achterterrein wat toegankelijk moet blijven voor de auto. Dit deel is dan ook groen ingericht met beplanting en bomen. Dit hof heeft 6 extra (officiële) parkeervakken ten opzichte van de bestaande situatie. Vergeleken met de bestaande situatie is er ruimte voor 3 extra auto’s.
| Categoriën: | Tags: |

Commentaar

  • Hallo als er nieuwe bomen komen kriijg ik dan nog meer bladeren in mijn tuin want nu ligt het bijna heel het jaar door vol met bladeren en besjes die dingen krijg je bijna niet weg en de tegegels aan de zijkant van het huis komen omhoog door de wortels
    6-3-2024 7:58:58 Reageer
    • @Orhan Ucerler: Beste Orhan Ucerler,Veel van de bestaande bomen in de Karel Doormanstraat zullen worden verwijderd door de overlast die ze geven. In plaats daarvan zullen er nieuwe bomen komen. In het ontwerp zijn de bomen ingetekend met hun uiteindelijke grootte. Dit zal ongeveer 15 jaar duren voordat ze zo groot zijn. De hoeveelheid blad zal daarom minder zijn in het begin, omdat de bomen die er staan een stuk kleiner zijn. In het ontwerp heeft de nieuwe boom meer groeiruimte gekregen, waardoor de tegels van het trottoir niet meer omhoog zullen komen.Hopelijk heb ik u hiermee voldoende geïnformeerd.
      28-3-2024 4:56:13 Reageer
  • Plannen zien er goed uit echter vinden we de sierbeplanting op het pleintje van Karel Doormanstraat 57 niet zo geschikt voor de (kleine) kinderen die hier spelen. De struiken met bessen (Grefsheim en Hancock) zien wij dan ook liever niet terug in het beplantingsplan.
    23-11-2023 12:10:25 Reageer
    • @Daphne Reuser: Bedankt voor je reactie. We vervangen de Grefsheim en Hancock door de Viburnum davidii (vlinderstruik) en de Lonicera nitida 'Maigrün' (struikkamperfoelie). De Lonicera blijft in de winter ook groen. We voegen nog een 4e soort toe de Spiraea japonica 'Dart's Red', deze blijft een stuk lager als de Grefsheim en de Spiraea japonica staat in de bestaande situatie ook bij de entree van de school. Zo is er nog meer variatie qua beplanting in de hoven. Hopelijk heb ik u hiermee voldoende geïnformeerd.
      21-12-2023 3:26:32 Reageer
  • Heel fijn om te zien dat alle wensen zoals in de bijeenkomsten besproken meegenomen zijn. Echter de wens voor een grote boom op het groen voor huisnummer 14 zie ik niet terug. De keizersboom is een niet al grote en open boom. Mocht het geen optie zijn om een grote vollere boom te plaatsen dan zouden er ook nog een hoop andere opties zijn welke veel mooier zijn. Zoals een esdoorn. Is hier nog iets in mogelijk?
    23-11-2023 7:10:18 Reageer
    • @Marjo Vd Heijden: @Marjo we vervangen de boom door een Rode Esdoorn. Dit is een grotere en meer gesloten boom dan de eerder voorgestelde Keizersboom.
      21-12-2023 3:17:59 Reageer
    • @Martijn van der Meijden: Beste Martijn, Bedankt voor je reactie op het ontwerp! Goed dat u reageert op de boomsoort. Voor ons is het soms moeilijk inschatten hoe groot/dicht een bewoner een boom ook daadwerkelijk zou willen hebben. We veranderen de Keizersboom door een Rode Esdoorn. Deze boom wordt een stuk groter en heeft een dichtere kroon dan de Keizersboom. Hopelijk heb ik u hiermee voldoende geïnformeerd.
      21-12-2023 3:17:11 Reageer
    • @Martijn van der Meijden: mee eens Martijn zou idd bij jullie kuezen voor zn kastanje of zn meelbes zou veel mooier zijn
      23-11-2023 10:11:42 Reageer
  • Ziet er netjes uit. Complimenten voor het meedenken en de uitvoering van deze planning.P.s. ik zag op de laatste bijeenkomst dat er een groenstrook met hegje was getekend op de achterliggende parkeerplaats naast bijvoorbeeld mijn huis (nr 69).Groen is fijn, maar als je een strook creëerd met een hegje, dan ga je het in-en uitrijden van de garageboxen aanzienlijk belemmeren, want de geparkeerde auto's komen dan 1 tot 1,5 meter verder de parkeerplaats op richting de garageboxen. Groen en waterdoorlatende tegels/strook prima, maar geen hegje svp.
    5-6-2023 15:50:29 Reageer
    • @Chris: Beste Chris, Bedankt voor je reactie. Het parkeerterrein is ingetekend met grasbetonstenen. Deze zijn voornamelijk verhard maar er groeit op sommige plekken gras tussendoor waardoor het een groene uitstraling geeft. De grasbetonstenen zijn goed overloopbaar.De drempel richting het achterterrein is van hard rubber en wordt op de stenen bevestigd. Dit is dus anders dan in de bestaande situatie waarin een betonnen element is ingestraat. Er kan nog gekeken worden naar de precieze locatie van de drempel, echter zal dit om een minimale verschuiving gaan. De drempel moet wel op de toerit liggen richting het achterterrein. Hopelijk heb ik u hiermee voldoende geïnformeerd.
      21-12-2023 3:20:16 Reageer
    • @Loes van Schie: Op de tekening zie ik dat er op het (parkeer)terrein toch groen is ingetekend... En nogmaals het verzoek om de drempel naast mijn huis (nr 69) verder weg van mijn huis te leggen en zorgen dat het een "milde" drempel is.Hardrijders kunnen ook aangesproken worden en het voorkomt scheuren in mijn huis. Ik heb op die hoek zichtbaar meer scheuren in mijn huis dan op andere plaatsen. Ik ga er van uit dat deze scheuren door de aggresieve drempel komen.
      23-11-2023 8:52:36 Reageer
    • @Chris van Heesch: Hoi Chris, Bedankt voor je reactie. Inmiddels hebben we de ontwerpen voor de achterterreinen aangepast. Dit zorgt ervoor dat er meer draairuimte is voor de auto's. Op de avond hangen we de posters met de ontwerpen op en ze komen ook vanaf woensdag op de website. Als u dan nog opmerkingen heeft horen we die graag.
      15-6-2023 6:58:51 Reageer
  • Betreft keuze voor optie. Op de avond van 27 maart ben ik aanwezig geweest om ook mijn wensen kenbaar te maken voor welke optie verder uitgewerkt zal worden. Hoewel ik als enige bewoner van Karel Doormanstraat Noor/Oost aanwezig was gaat mijn voorkeur uit naar optie 1. Omdat dit de meeste parkeergelegenheid biedt en omdat de toegang tot 6 garages en carport bij no 46 het best gegarandeerd wordt. Op optie 1 wordt uitgegaan van 13 parkeerplaatsen plus parkeermogelijkheid voor 5 auto's langs de toegangsweg naar het hof. Hierdoor kan parkeren bij de garages voorkomen worden. Ik voorzie bij de keuze voor optie 2 dat er bij de garages geparkeerd zal worden, waardoor het voor de eigenaren van de garages en voor mijn carport uitgang moeilijkheden zullen ontstaan. Ik heb dit ook al dmv een e-mail kenbaar gemaakt bij de organisatie van de informatie avonden. Ik begrijp dat de keuze door het grotere aantal aanwezigen van hof zuid/oost de voorkeur krijgt maar doordat het heel verschillende hofjes zijn lijkt mij het geen probleem om voor verschillende opties te kiezen voor zuid/oost en noord/oost. Het verschil zit hem zeker in de aantallen personen/gezinnen die gebruik moeten maken van de toegankelijkheid en de parkeergelegenheid op de hofjes.
    3-4-2023 12:56:37 Reageer
    • @Ad van den Meerendonk: Ik heb het aangepast ontwerp, welk door de bewoners van Karel Doormanstraat zuid/oost op de vorige avond is gekozen, en wat ook voor noord/oost zou gelden ontvangen. Hierop is het aantal parkeerplaatsen aangepast en is de mogelijkheid om de achterliggende garages en carports te bereiken op een positieve manier aangepast, zodat ook ik dit ontwerp positief heb ontvangen. Complimenten voor de aanpassing.
      6-6-2023 5:07:37 Reageer
  • Wij geven de voorkeur aan optie 3
    25-3-2023 5:46:50 Reageer
  • Misschien moet er eerst gekeken worden naar de Cornelis Tromp straat voor alle andere plannen er concreet liggen deze weg is in de ochtend en middag levens gevaarlijk met auto's die belachelijk hard rijden, geen voorrang verlenen... om vervolgens waar het eigenlijk al niet kan ook nog elkaar te willen passeren. Als daarvoor een goed plan ligt dan de rest erop aanpassen... En misschien ook de speeltoestellen vernieuwen? En her inrichten water kan daar geen kant op en word 1 grote modderpoel. En aub die stuifmeel bomen die er nu staan vervangen voor iets anders zou heel wenselijk zijn.
    18-3-2023 8:23:00 Reageer
    • @Vd Heijden: Voor de Cornelis Trompstraat wordt een andere aanpak voorgesteld. Er moet eerst meer onderzoek gedaan worden voordat we een ontwerp kunnen maken. Hierbij wordt ook rekening gehouden met de ontwerpen die gemaakt worden in de rest van de wijk. Wij zorgen ervoor dat de ontwerpen van de Cornelis Trompstraat en de rest van de wijk op elkaar afgestemd worden.
      23-3-2023 5:38:35 Reageer
  • het idee van de laadpalen van Dhr. van der Meijden kunnen wij ons zeker vinden. het idee om van de straat een "woonerf" te creëren is zeker een optie. (wij wonen op nr. 22). En dan zeker ook maatregelen om de snelheid van de auto's eruit te halen.
    18-3-2023 2:03:27 Reageer
  • Ik neem aan dat de achterterreinen, parkeren bij de garageboxen doodlopend, ook meegenomen worden in de plannen.Dit zie ik namelijk nergens terug komen in de plannen.Toch is hier ook aandacht nodig ivm parkeren. Er zouden op zijn minst duidelijke parkeerplaatsen aangeduid moeten worden waarbij de brandgang bereikbaar blijft.
    17-3-2023 0:05:47 Reageer
  • Worden de parkeerplaatsen voor de garageboxen,achterterrein doodlopend, ook meegenomen in het plan ? Deze zie ik namelijk niet terug in de schetsen maar ook hiervoor lijkt aandacht nodig. Bij voorkeur duidelijk aangegeven parkeerplaatsen waarbij de brandgang toegankelijk blijft.
    16-3-2023 13:30:39 Reageer
    • @van Malsen: De achterterreinen worden (voor een groot deel) ook meegenomen in het ontwerp. Het gaat om de achterterreinen waar de gronden in eigendom zijn van de gemeente. Hier wordt apart een ontwerp voor gemaakt om deze gebieden te vergroenen. Op de avond zal ook een poster aanwezig zijn met een eerste idee voor de inrichting van deze achterterreinen. Hierbij gaan we zo veel mogelijk uit van de bestaande situatie qua parkeren en proberen de ruimte die overblijft te vergroenen. Na de avond zullen deze ontwerpen op de website te vinden zijn.
      23-3-2023 5:37:22 Reageer
  • Ik zie nu ook nog dat men bang is voor sluipverkeer, maar ik geloof niet dat iemand (op de postbode na) daar doorheen gaat crossen. Je kunt ook door de Piet Heijnstraat.Daarnaast lees ik dat er een wens is om de stalen afscheiding te behouden. Ik zou liever zien dat er een mooiere (wellicht met groen) oplossing komt. En ik lees; duidelijke afscheiding maken tussen trottoir en rijbaan in verband met veiligheid kinderen. Dit begrijp ik, maar wanneer een straat ingericht wordt als 30-zone of zelfs woonerf dan ga je daar geen overlast van ondervinden en zou dit de veiligheid juist ten goede komen, omdat de automobilist hierop moet anticiperen. Zoals in een fietsstraat waar auto's te gast zijn. Ik zou dit als een verbetering zien. Zeker wanneer de doorgaande weg afgesloten wordt, iets wat de veiligheid veel meer ten goede komt lijkt me. Ik hoor graag de tegenargumenten.
    16-3-2023 12:24:08 Reageer
  • Ik zie nu ook nog dat men bang is voor sluipverkeer, maar ik geloof niet dat iemand (op de postbode na) daar doorheen gaat crossen. Je kunt ook door de Piet Heijnstraat.Daarnaast lees ik dat er een wens is om de stalen afscheiding te behouden. Ik zou liever zien dat er een mooiere (wellicht met groen) oplossing komt. En ik lees; duidelijke afscheiding maken tussen trottoir en rijbaan in verband met veiligheid kinderen. Dit begrijp ik, maar wanneer een straat ingericht wordt als 30-zone of zelfs woonerf dan ga je daar geen overlast van ondervinden en zou dit de veiligheid juist ten goede komen, omdat de automobilist hierop moet anticiperen. Zoals in een fietsstraat waar auto's te gast zijn. Ik zou dit als een verbetering zien. Zeker wanneer de doorgaande weg afgesloten wordt, iets wat de veiligheid veel meer ten goede komt lijkt me. Ik hoor graag de tegenargumenten.
    16-3-2023 12:23:30 Reageer
  • Ik zie nu ook nog dat men bang is voor sluipverkeer, maar ik geloof niet dat iemand (op de postbode na) daar doorheen gaat crossen. Je kunt ook door de Piet Heijnstraat.Daarnaast lees ik dat er een wens is om de stalen afscheiding te behouden. Ik zou liever zien dat er een mooiere (wellicht met groen) oplossing komt. En ik lees; duidelijke afscheiding maken tussen trottoir en rijbaan in verband met veiligheid kinderen. Dit begrijp ik, maar wanneer een straat ingericht wordt als 30-zone of zelfs woonerf dan ga je daar geen overlast van ondervinden en zou dit de veiligheid juist ten goede komen, omdat de automobilist hierop moet anticiperen. Zoals in een fietsstraat waar auto's te gast zijn. Ik zou dit als een verbetering zien. Zeker wanneer de doorgaande weg afgesloten wordt, iets wat de veiligheid veel meer ten goede komt lijkt me. Ik hoor graag de tegenargumenten.
    16-3-2023 11:57:38 Reageer
  • Beste,Helaas kon ik niet bij de eerste bijeenkomst aanwezig zijn. En ik weet nog niet of ik 27 maart aanwezig kan zijn.Wel zou ik graag ook mijn input kenbaar maken. Ik heb de 3 opties bekeken en vraag mij af of het ook mogelijk is om de voorgestelde opties te combineren?Voor mij persoonlijk, en wellicht voor meerdere in dezelfde rij, zou optie 2 een erg welkome verbetering voor het pleintje zijn. En dan doel ik met name op het volgende: In deze optie is er gekozen voor een groengedeelte met bomen aan de zijde van huisnummer 10 t/m 18.Aangezien de wind het meeste van de tijd deze richting in staat is het in de koudere periodes van het jaar erg koud aan de voorzijde van de woning. Zeker in het aanbouwtje bij de voordeur en boven, daar de woningen erg slecht geïsoleerd zijn. In de zomer staat in de ochtend de zon op de achterzijde van de woning en wordt het daar erg warm. Daarna, het grootste gedeelte van de dag, staat de zon op de voorzijde waarna deze kant ook opwarmt. En wat door de slechte isolatie op zijn beurt weer een erg hete woning oplevert. Hierom zouden enkele bomen erg gewenst zijn. Niet alleen voor vergroening en cosmetisch, maar ook zeker om het praktische doel.Daarnaast vind ik de oplossing in optie 3, de doorgaande weg afsluiten, ook een erg welkome optie. Veel verkeer dat de doorgaande weg passeert is het autoverkeer van en naar school vanuit de achterliggende straten (alles richting action en verder en alles richting de stenenkamer en verder).Er wordt soms ook hard gereden en door het parkeren langs beide zijden van de weg is het erg onoverzichtelijk bij het oversteken.Er staat op het moment een laadpaal op “ons pleintje”. In onze straat ben ik, samen met nog 1 iemand van dezelfde zijde van de Karel Doormanstraat en 1 iemand van de andere zijde de enigen in onze straat die hier laden. Daarnaast komen er ook mensen van buiten de Karel Doormanstraat laden. Nu komt er nog een laadpaal bij. Is het een mogelijkheid om ergens in het afgesloten gedeelte iets te creëren waardoor 1 laadpaal de ene zijde kan dienen en de andere laadpaal de andere zijde. Mocht het zo zijn dat 1 paal bezet is dan is omrijden een kleine moeite.Wanneer de doorgaande weg NIET afgesloten wordt, zou ook dan hier in dit gedeelte een passende plaats voor deze palen zijn? Dan blijven de parkeerplaatsen op de pleintjes voor iedereen beschikbaar.Ik zeg dit niet in eigenbelang. De paal staat op dit moment voor mijn deur en zoals gezegd ben ik een van de gebruikers hiervan. Ik laad bijna dagelijks.Is er ook nog een mogelijkheid om, wanneer de doorgaande weg niet afgesloten wordt, de pleintjes in te richten als woonerf en daarbij de scheiding stoep en weg te vervagen en meer bomen langs wat trottoir zou zijn te plaatsen?Wanneer een van mijn buren dit leest hoor ik ook graag jullie kijk hierop.
    16-3-2023 11:49:01 Reageer
    • @Martijn van der Meijden: die laädpalen is een goed idee. Ik zelf ga ook voor optie 2. Er moeten ook wat snelheidsremmers komen, smalle verkeersdrempels ( moet je echt wel afremmen). Denk dat je met optie 2 meer het idee van een woonerf krijgt. Er wordt ook veel tehard de pleintjes opgereden. Mooie struiken rondom het grasveld met eventueel een picknicktafel.
      16-3-2023 13:09:31 Reageer
  • Geachte, Uw start-tekening is al fout, in de Kareldoormanstraat ligt bij elk pleintje maar 1 in - uitritweg, geen twee zoals de ontwerp tekening op alle sites en folders laat zien.We hopen dat het verder beter zal gaan met het project.Geachte, Dan een vraag over "tegels wippen" bij vergroenen van de zeeheldenbuurt, men stelt dat iedereen een plantje kan komen halen.Moet men dan een tegel hiervoor inleveren ?Ook schrijft u "Op is Op" , in uw folder die we 02-11-2022 hebben binnen gekregen, daar heb ik bezwaar tegen, want ik ben bijna 70 jaar oud, ik kan niet als een gek dat plantje bij "het Kekkeveld" ophalen en dan misschien nog met een zware tegel daar naar toe mee moet nemen.Ik vraag u vriendelijk om daar een regeling voor te treffen.Gegroet,Kluijtmans van der HeijdenKareldoormanstraat 18
    3-11-2022 7:43:59 Reageer
    • @Kluijtmans van der Heijden: Bedankt voor uw reactie. Wat betreft de tekening: u heeft gelijk dat er maar 1 uitrit bij de pleintjes liggen en daar zijn we ons bewust van. De tekening is enkel bedoeld om te laten zien welke straten er meedoen met het project en welke bewoners mee kunnen denken tijdens het proces. De tekening is niet bedoeld om een route aan te geven. Hopelijk neemt dit uw zorgen voor nu in ieder geval weg.Over de tegelwipdagen: wat leuk dat u enthousiast bent om een tegel te wippen! We rijden rond door de wijk met een auto en aanhanger, dus u hoeft niet naar de school te komen met een tegel. Dit is enkel het startpunt op beide dagen. We rijden door alle straten op woensdag en/of zaterdag met de plantjes en gereedschap. Als we bij u langsrijden kunt u uw tegel bij ons inleveren en een plantje komen halen. We kunnen u dan helpen met het tegelwippen. Tot dan!
      3-11-2022 8:52:15 Reageer

Geef commentaar

* Verplichte velden
zeeheldenbuurt
2898