Bekijk het definitieve ontwerp en geef uw reactie op het beplantingsplan!
Afgelopen jaar hebben we verschillende bijeenkomsten gehad om samen te praten over de gewenste situatie in de straat. We hebben besproken wat de wensen zijn vanuit u als bewoners. In meerdere bijeenkomsten hebben we doorgepraat over de beste manier om die wensen in te vullen én een klimaatrobuuste inrichting te maken. Alle input die is opgehaald van de verschillende bijeenkomsten is zo goed mogelijk vertaald in het definitief ontwerp.
Naast de nieuwe inrichting voor de straten is nu ook het beplantingsplan gereed voor de wijk. Van een aantal straten hebben we voorkeuren doorgekregen voor bomen en beplanting. Dit is zo goed als mogelijk verwerkt in het beplantingsplan.
Definitief ontwerp
Voor de Karel Doormanstraat is een definitief ontwerp getekend. Zoals ook in de brief vermeld zijn uw wensen, voor zover mogelijk, meegenomen in de nieuwe ontwerptekeningen.
Uitgangspunten doorlopende straat
- De straat blijft tweerichtingsverkeer.
- De bestaande bomen worden allemaal vervangen.
- De rijbaan is 5,30m breed, afwatering in het midden van de rijbaan (hol profiel).
- Westzijde een trottoir van 1,80m breed. De hoogte van de stoeprand blijft gelijk aan de huidige hoogte.
- Oostzijde langsparkeren met een smal trottoir (1,2m) afgewisseld met groenvakken met nieuwe bomen.
- In totaal zijn er 12 parkeervakken op het trottoir. Naast het parkeren op het trottoir kan er ook nog op de rijbaan geparkeerd worden.
- De opritten liggen op één niveau met het trottoir. De bestaande breedtes van de opritten zijn aangehouden.
- Het trottoir, de opritten en de parkeervakken worden uitgevoerd in trottoirtegels. Als scheiding van parkeren en trottoir worden witte markeringstegels toegepast. De rijbaan wordt uitgevoerd in klinkers.
- Kliko-opstelplaatsen op de parkeervakken.
- Drempel als remmer bij de brandgangen.
- Op het kruispunt met de Michiel de Ruyterstraat komt een plateau.
- Op de hoeken bij de plateaus zijn vlakke oversteekplekken voor rolstoelgebruikers.
- Verlichting staat op dezelfde plek of zo dicht mogelijk bij de huidige plek.
- Het onderhoud van het groen wordt de eerste 3 jaar op een hoger niveau beheerd, dit wordt gefinancierd uit het projectbudget. Na 3 jaar zijn de groenstroken volgroeid en is minder beheer voldoende.
Uitgangspunten hof algemeen
- Het principe van het ontwerp is voor het noordelijk en zuidelijk hof hetzelfde. Op de website is ook de plankaart voor het zuidelijk hof te zien.
- Inrichting speeltuinen blijft behouden.
- Sfeer hof wordt doorgetrokken over de doorgaande straat. De entrees van de hoven worden aangeduid met een plateau ter attentie.
- Trottoir rondom hof 1,80m in klinkers (dezelfde kleur als de rijbaan).
- Parkeren grenzend aan groen wordt uitgevoerd in TTE rooster (grasparkeren) met een uitstapstrook van 60cm.
- Bestaande bomen worden waar mogelijk behouden.
- Op een aantal plekken worden nieuwe bomen geplant of bestaande bomen verplaatst.
Uitgangspunten hof westelijk deel
- Rijbaan westelijk deel 5,30m breed, de molgoot ligt als informele scheiding tussen langsparkeren en de rijbaan.
- Parkeren aan de kant van de woningen zoals in de bestaande situatie door langsparkeren en haaksparkeren.
- Parkeerplaatsen grenzend aan het trottoir in grasbeton.
- Extra parkeerplaatsen op de kop van het hof aan de doorgaande straat.
- Het trottoir langs de doorgaande straat in het hof wordt los van de rijbaan gelegd en in halfverharding uitgevoerd.
- Extra reguliere parkeerplaatsen ten opzichte van de bestaande situatie:
- Noordelijk hof westelijk deel 3 extra parkeerplaatsen.
- Zuidelijk hof westelijk deel 2 extra parkeerplaatsen.
- In het hof wordt onderbeplanting toegepast in combinatie met gras.
- Op de toeritten richting de achterterreinen wordt een kleine (rubberen) drempel toegevoegd. Hierdoor kan per toerit bekeken worden hoe breed de drempel moet worden en zal de drempel niet meer kunnen verzakken.
Uitgangspunten hof oostelijk deel
- De rijbaan wordt 6m breed, afwatering in het midden (hol profiel).
- Haaks parkeren met onderbeplanting rondom parkeerkoffer.
- In het noordelijk hof is een stuk van het hof uitgevoerd in open bestrating met 4 parkeerplaatsen. Hierdoor wordt het hof zo groen mogelijk gemaakt maar blijft het achterterrein goed toegankelijk.
- Dit hof heeft 9 extra (officiële) parkeervakken ten opzichte van de bestaande situatie. Vergeleken met de bestaande situatie is er ruimte voor 5 extra auto’s.
- Het oostelijk deel van het zuidelijk hof heeft geen achterterrein wat toegankelijk moet blijven voor de auto. Dit deel is dan ook groen ingericht met beplanting en bomen. Dit hof heeft 6 extra (officiële) parkeervakken ten opzichte van de bestaande situatie. Vergeleken met de bestaande situatie is er ruimte voor 3 extra auto’s.