Bekijk het definitieve ontwerp en geef uw reactie op het beplantingsplan!
Afgelopen jaar hebben we verschillende bijeenkomsten gehad om samen te praten over de gewenste situatie in de straat. We hebben besproken wat de wensen zijn vanuit u als bewoners. In meerdere bijeenkomsten hebben we doorgepraat over de beste manier om die wensen in te vullen én een klimaatrobuuste inrichting te maken. Alle input die is opgehaald van de verschillende bijeenkomsten is zo goed mogelijk vertaald in het definitief ontwerp.
Naast de nieuwe inrichting voor de straten is nu ook het beplantingsplan gereed voor de wijk. Van een aantal straten hebben we voorkeuren doorgekregen voor bomen en beplanting. Dit is zo goed als mogelijk verwerkt in het beplantingsplan.
Definitief ontwerp
Voor de Piet Heinstraat is een definitief ontwerp getekend. Zoals ook in de brief vermeld zijn uw wensen, voor zover mogelijk, meegenomen in de nieuwe ontwerptekeningen.
Uitgangspunten ontwerp
- De straat blijft tweerichtingsverkeer.
- De rijbaan is 5,30m breed, afwatering in het midden van de rijbaan (hol profiel).
- De rijbaan maakt tweemaal een slinger in de straat.
- Parkeren op de rijbaan.
- Aan de zuidzijde van de straat wordt aan de westzijde een parkeerkoffer in het groen toegevoegd met 5 parkeerplaatsen in grasbeton.
- Trottoir westzijde 1,80m breed en trottoir oostzijde 1,20m breed. De hoogte van de stoeprand blijft gelijk aan de huidige hoogte.
- De bestaande bomen worden verwijderd.
- Wisselende groenstrook met onderbeplanting en nieuwe bomen.
- De groenstrook is verlaagd zodat hierin water opgevangen kan worden.
- Aan de zijde van de groenstrook komt een uitstapstrook van 60cm. Zo kan makkelijk uitgestapt worden als de auto aan de zijde van de groenstrook staat geparkeerd.
- De opritten liggen op één niveau met het trottoir. De bestaande breedtes van de opritten in de openbare ruimte zijn aangehouden.
- Het trottoir en de opritten worden uitgevoerd in trottoirtegels, de rijbaan wordt uitgevoerd in klinkers.
- Kliko-opstelplaatsen op de opritten.
- Op het kruispunt met de Cornelis Trompstraat komt een plateau. Bij de Michiel de Ruyterstraat komt geen plateau. Dit is een bewuste keuze vanwege de afwatering. Zo kan het water bij extreme regenbuien alsnog richting de Michiel de Ruyterstraat lopen in plaats van dat het vast staat in de Piet Heinstraat.
- Op de hoeken bij de plateaus zijn vlakke oversteekplekken voor rolstoelgebruikers. Wanneer er geen plateau aanwezig is op een kruispunt wordt er een flauwe oversteekplek gemaakt voor rolstoelgebruikers.
- Verlichting komt in de groenstroken zo dicht mogelijk bij de huidige plekken.
- Het onderhoud van het groen wordt de eerste 3 jaar op een hoger niveau beheerd, dit wordt gefinancierd uit het projectbudget. Na 3 jaar zijn de groenstroken volgroeid en is minder beheer voldoende.