Bekijk het definitieve ontwerp!
Afgelopen jaar hebben we verschillende bijeenkomsten gehad om samen te praten over de gewenste situatie in de straat. We hebben besproken wat de wensen zijn vanuit u als bewoners. In meerdere bijeenkomsten hebben we doorgepraat over de beste manier om die wensen in te vullen én een klimaatrobuuste inrichting te maken. Alle input die is opgehaald van de verschillende bijeenkomsten is zo goed mogelijk vertaald in het definitief ontwerp.
Naast de nieuwe inrichting voor de straten is nu ook het beplantingsplan gereed voor de wijk. Van een aantal straten hebben we voorkeuren doorgekregen voor bomen en beplanting. Dit is zo goed als mogelijk verwerkt in het beplantingsplan.
Definitief ontwerp
Voor de Jan van Galenstraat is een definitief ontwerp getekend. Zoals ook in de brief vermeld zijn uw wensen, voor zover mogelijk, meegenomen in de nieuwe ontwerptekeningen.
Uitgangspunten doorgaande straat
- De straat blijft tweerichtingsverkeer.
- De bestaande bomen en groenvakken blijven behouden.
- De rijbaan is 5,30m breed, afwatering in het midden van de rijbaan (hol profiel).
- Westzijde een trottoir van 1,80m breed. De hoogte van de stoeprand blijft gelijk aan de huidige hoogte.
- Oostzijde een combinatiestrook van 2,3m breed met parkeerplaatsen in grasbeton en opritten in trottoirtegels.
- 13 parkeerplaatsen op de combinatiestrook.
- De opritten liggen op één niveau met het trottoir. De bestaande breedtes van de opritten zijn aangehouden.
- Het trottoir en de opritten worden uitgevoerd in trottoirtegels, de rijbaan wordt uitgevoerd in klinkers.
- Kliko-opstelplaatsen op het trottoir aan de westzijde van de straat.
- Op het kruispunt met de Michiel de Ruyterstraat komt een plateau.
- Op de hoeken bij de plateaus zijn vlakke oversteekplekken voor rolstoelgebruikers.
- Verlichting staat op dezelfde plek of zo dicht mogelijk bij de huidige plek.
- Het onderhoud van het groen wordt de eerste 3 jaar op een hoger niveau beheerd, dit wordt gefinancierd uit het projectbudget. Na 3 jaar zijn de groenstroken volgroeid en is minder beheer voldoende.
Uitgangspunten hof algemeen
- Het principe van het ontwerp is voor het noordelijk en zuidelijk hof hetzelfde.
- De sfeer van het hof wordt doorgetrokken over de doorgaande straat. De entrees van de hoven worden aangeduid met een plateau ter attentie.
- Trottoir rondom hof 1,80m in klinkers (dezelfde kleur als de rijbaan).
- Monumentale bomen behouden.
- Op een aantal plekken worden nieuwe bomen geplant of bestaande bomen verplaatst.
- Het trottoir langs de doorgaande straat in het hof wordt uitgevoerd in halfverharding en los van de rijbaan gelegd.
Uitgangspunten hof westelijk deel
- Rijbaan westelijk deel eenrichtingsverkeer 3,80m breed, afwatering richting het groen.
- Parkeren aan de kant van de woningen zoals in de bestaande situatie door langsparkeren en haaksparkeren. Het parkeren wordt uitgevoerd in grasbeton.
- Langsparkeren in het groen op TTE rooster (grasparkeren) met een uitstapstrook van 60cm.
- 6 extra reguliere parkeerplaatsen ten opzichte van de bestaande situatie.
- In het hof wordt onderbeplanting toegepast in combinatie met gras.
Uitgangspunten hof oostelijk deel
- De rijbaan wordt 6m breed, afwatering in het midden (hol profiel).
- Haaks parkeren met onderbeplanting rondom parkeerkoffer.
- Parkeerplaatsen worden uitgevoerd in TTE rooster (grasparkeren) en hebben aan de achterzijde een uitstapstrook van 60cm.
- 5 extra reguliere parkeerplaatsen ten opzichte van de bestaande situatie.
Monumentale bomen
Tijdens de tweede bewonersavond kwam het discussiepunt over de 3 grote bomen op de hofjes nog een keer naar boven. De gemeente heeft de drie bomen onderzocht en komt tot de conclusie dat de bomen blijven staan. De bomen hebben de status monumentaal (Bron: Groene kaart gemeente Meierijstad), daarnaast zijn de bomen gezond, staan ze op een goede plek en dragen bij aan de sfeer en kwaliteit(beeldbepalend) in de hofjes en wijk. Ook dragen de bomen bij aan biodiversiteit en het tegengaan van hittestress.
De kwaliteit van de bomen wordt periodiek onderzocht. Mocht in de toekomst de kwaliteit van een boom achteruit gaan is de gemeente hiervan op de hoogte. Dan kan er, mocht dit nodig zijn, actie worden ondernomen.